Buku Pelawat

Adab Terhadap Guru

Guru merupakan orang yang bertanggungjawab mengajar kita berbagai-bagai ilmu pengetahuan sama ada ilmu dunia atau ilmu akhirat. Guru bukan sahaja pengajar, tetapi juga pendidik dan pembimbing kita supaya menjadi orang yang berilmu dan berakhlak mulia. Tanpa guru, seseorang itu tidak akan dapat mencapai kejayaan cemerlang dan mencapai kedudukan yang teguh dalam masyarakat atau negara.
Namun kita sebagai insan yang pernah bergelar pelajar, pernah atau tidak kita cuba menyelami hati dan perasaan seorang guru kita. Apakah perasaan seorang guru yang sedang mengajar dikelas, manakala pelajarnya pula sedang bercerita, bermain dan sebagainya. Guru juga adalah seorang manusia yang punya perasaan.
Sebagai seorang pelajar kita hendaklah sentiasa menghormati guru supaya ilmu yang diajar oleh guru akan sentiasa berkekalan dan mendapat keredhaan.Jangan melakukan sesuatu yang tidak disukai oleh guru kerana pelajar yang degil, malas dan tidak menghormati guru tidak akan mendapat berkat dalam ilmunya. Jangan ketawa apabila guru kita melakukan kesilapan kerana ini boleh mengaibkannya, sebaliknya hendaklah memberitahunya dengan baik.
P/s :Buat guru-guru yang pernah mengajarku terima kasih atas pengorbanan kalian, jasamu akan ku kenang hingga akhir hayat.Doaku sentiasa mengiringi kalian semoga sentiasa berada dalam keadaan aman dan sejahtera.

0 comments:

Catat Ulasan